субота, 31. август 2019.

Д. Рајковић - Зеленгора



Зеленгора
Маја 1945
  
Рат се већ ближи крају
Срећнима,
Ал они нису међ њима!
Њихове колоне рањаве, запуштене,
Од сваког напуштене,—
Иду као у мори
Трагичној Зеленгори.

Још једна врлет глади, и језе, и празнине,
И чудне тишине
Новим чемером слути.
Већ данима ни пуцња, ни псовке потернице;
Тло загонетком ћути!

Само покаткад шума тајном затрепери:
To ваљда беже звери,
Или се разум мути
Од глади и несанице?!
И опет врлет, и умор и ноћи
Злослутнице.
* * *
Мир се већ смеши свету,
Али не њима!
Њих тек сад пакао чека беспутним
Врлетима...
Ви им све тајне знате и сваки конак,
И лозинку сваку.
И кад су без даха прошли кроз разапете мреже
У јези магле сиве,
Отворили сте ватру.

И задрхташе горе од огња и урлика:
He остављајте их живе!
Како су нестварни били ти дивљи гласови
Шуме;
Из неког другог доба та песма свирепа, страна;
Тај модри дим што грудма као угарак плови;
Та изнурена тела за земљу прикована!..
* * *
Котлином узаврело!
Повијају се сенке, у грчу, беспомоћно;
Распадају се кости у дроњцима шињела;
А цеви, свуда цеви севају даноноћно
преко згрчених тела.

Пристижу авиони да окончају дело.
Молили вас за предах да покопају мртве;
Нудили предају
Да се бар неко спаси.
Ви сте певали мржњу не бирајући жртве,
А рат је завршен био!
Где вам савести гласи?!
* * *
Изнад клисуре мртвих дан се дизао лено;
Још пуцњи ту и тамо рију уз мрке стране:
To рањенике туку.
Лешеви, лешеви свуда колико око сеже,
Хиљаде, као ране, стравичном котлином леже.
О, Српство поражено!
Борбе ту било није, јунака ни кукавица,
Само трагичних жртви
И свирепих убица.
* * *
Живот је пун обрта чудних и горке ироније.
Данас, слободним светом, о људским правима зборе
Творци Пасијег Гробља, Кочевља
И Зеленгоре.

Нешто ме тргло, ко ујед, из таме несвестице;
Кроз отшкринуте капке, у прва светла зоре,
Назирем гавранове.
Ко црне опомене надлећу грабљивице
Над тугом Зеленгоре.

Одузет до појаса лежим у кржљавом жбуну,
Без хране и без воде! О, само да киша почне!
Свуд око мене тела изрешетана труну!
Шта чекам?! Чему се надам?!
Већ ме и вране кљују!

Раскубле су ми усну па he и дупље очне!
Покрај руке ми пушка, моја глувара стара!
Да лје шкодила иком? Сумњам.
Највише мени!
Имам ипарабелу“—
Али храбрости није
Да је прислоним челу.
О, што ме не открише кад су рањене тукли
Да ме, бар за живота, не раскубају вране!
* * *
Како завидим Нешку, трагичном хероју!
Носили смо га на смену у неком ћебету старом;
Његове обе ноге ранама прекривене.
Кад смо под једном косом пали уморни-мртви,
Наредио је тихо:
Наставите без мене!

И јаукнуо је хитац чемерно, неповратно!
Још ми у свести трне;
Још видим крваву бразду измеђ два ока слепа
И шаку земље црне,
Што су згрчени прсти у јаду ископали.
Често ме мучиле слутње, алтог сам дана знао
Да је с Недићем Нешком не само Човек пао,
Heгo и стварност једна којој смо припадали.
* * *
Чујем гласове многе! Да лме то варају чула?!
Илможда пропадам опет у збрку несвестице?
He, нису привиђања! Стазама низ литице
Слазе јамарски момци. Можда бригада цела!
За њима
Колоне дима!
To пале гором мртве!
Чудно!

Зашто се у овом часу све више одвајам од тела
И као на сцени некој посматрам себе сама
Како се вашљив, знојав провлачим гудурама
И пужевима храним?!
И док се много горко искуство открива,
Чекам крвнике своје без зебње, унакажен,
Јер шта ми могу сада,
Сем да ме спале жива!
На ту мисао грозну, с приливом срџбе старе,
Плану глувара моја на прве јамаре,
И тајац неверице мину широким
Кланцем.
Онда ватрени пљусак од челика и беса
Заора жбуњем и трњем,
Запраши ледином и станцем,
Заурла до небеса!..
Све гори око мене...
Огањ грудима хара...
О жеље, испуњене!..
И док је капао живот из мог рањеног ока
У тами Зеленгоре,
Грану мисао једна-утехе неизречене
Можда ћу опет срести Недића и Дерока

Кад пређем границе вечне!

Д. Рајковић

Гласник Српског историјско-културног друштва „Његош


          



Нема коментара:

Постави коментар