субота, 21. децембар 2019.

Стево П. Бешевић - Са мрачне позорнице






Са мрачне позорнице

У рујоцвату младеначких дана,
Бјеше ми срце пуно чудних жеља:
Час хтједе ћорду, а час коња врана,
Час опет бујно коло пријатеља.

Нестанка мисо летила ми свуда,
К’о шарен лептир по мирисном цв’јету,
Муњевни крили тражила је чуда,
И старе бајке у давноме св’јету.

Кроз маглен простор лутала ми душа,
Тражећи слике из давнога доба;
Па упе снагу прегнућем да куша,
Дигнути старе јунаке из гроба.

. . . . И склопих очи; — а у тренут сами,
Сјевнуше муње иза трепавица,
И дух ми виђе у тој густој тами,
Старих јунака намрштена лица.

Гледо сам силног под гримизним плаштом
Немању, гдје се о јединству стара;
И ту сам њега насликао маштом,
К’о првог онда мудраца и цара.

Слуш’о сам тресак стамболских капија,
И бојни ноклич Србадије младе;
Глед’о сам сунце гдје над њима сија,
Ал’ у трен смрче,.. за облаке паде.

Глед’о сам једно слабуњаво дјете, —
Уроша младог,.. сјетан, бл’јед у лицу;
У њедри к’о да слутње носи клете

Глед’о сам Лазу, цара мученика,
И вреву бојну по Косову црну;
Ох, ово бјеше тако страшна слика,
Да с’ ње ми срце у њедри протрну.

Ал’ оро — душа ни дрхтну ни трену,
Нит’ из тог мрака даде дигнут’ очи,
Газило ј’ земљу крвцом орошену,
. . Пловила у крв гдје с’ највише точи.

Мирно у крви јунаке је глала,
Дубљину свакој загледала рани;
И још је Павлу тихо прошаптала:
„Косовку чекни!.. Павле, не издани!“

Милоша виђех гдје Мурата пори,
И виђех браћу што му вјерно оста;
Посље га згледах гдје се самац бори,
. . И пуче копље, — а он робом поста.

Глед’о сам лаве на смртније’ мука;
Милоша, Лаза у посљедњем часу,
. . . Два, три пут махну крвникова рука,
Ал’ не чух трага јауку ни гласу.

. . . Ал’ гледај тамо, што кроз румен први
Зориног јава по Косову гази;
И б’јеле скуте мрљави по крви,
Корача тихо, загледа и пази!

Косовка то је, што кроз ту страхоту.
И ломно копље вјереника тражи;
Док’ ето Павла нађе у животу,
Па рујним вином крјепи га и снажи...

И чух му гласак: „Бјежи, чедо гојно!
„Хајд’ српска ћери, из чемерна цв’јећа,
„Крај стара оца твој је пао војно,
„С неслоге паде царство нам и срећа!“

И у тој тами, у том густом мраку,
Још даље душа лутала је моја;
Док’ спазих једну заблисталу зраку,
Гдје сјевну јасно из несретна боја.

И тамо негдје високо,.. високо,
Гдје сам ор’о нод небо се пење;
Гдје људско једва и догледа око,
Од тога зрака затрептало ст’јење.

. . . И ту ми душе докопо се санак,
Отворих веђе, а вид оку врну,
И спазих опет онај стари данак,
И јасно сунце на врх — Гору Црну.

                                ***

У рујоцвату младеначких дана,
Бјеше ми срце пуно чудних жеља;
Час хтједе ћорду, а час коња врана,
Час опет бујно коло пријатеља.

Нестанка мис’о летила ми свуда,
К’о шарен лептир по мирисном цв’јету,
Муњевни крили тражила је чуда,
И старе бајке у давноме св’јету.

Ал’ посље оног сна у бистрој јави,
И посље оних дочараних слика,
Срце ми само једног Бога слави,
Оног’, што чува гњездо осветника.

Одавно већ сам из обмане криве
Сањарску душу винуо високо;
Чувајућ’ у њој успомене живе,
Што створи машта у склопљено око.

И свег’ се сјећам. К’о на знанца стара,
Кад жељан хоћу да му видим лице,
Њег’ давно нема; — ал’ га машта ствара,
У трен кад’ склопим об’је трепавице.

Не трпим више ни сањарску бајку,
Вјерујем само оно што је било;
У прошлост гледам к’о чедо у мајку,
Кад спусти главу на слатко јој крило.

Па и ја син сам такве једне мајке,
Прошлости наше славом опјеване;
Хај, српска дјела нису измишљајке,
Већ бојне муке славом овјенчане!...

И то што данас опија ми груди,
И носи душу царством идеала;
И слатку пјесму у срцу ми буди,
Прошлост је српска, њој нека је хвала.

Вјерујем у њу; — а будућност лети,
И брод се ближи све на домак циљу,
Вјерујем и то, да ће стићи мети,
Ал’ кад’ се браћа побрате у миљу.

Па када зрачак к’о у праскозорје,
Свеопће слоге заруди у миру;
Пјевнуће наша поља и огорје,
. . . А ја ћу канут’ ову бојну лиру!

Сиљет

Стево П. Бешевић



“Луча”    свеска IV           1895.





          




Нема коментара:

Постави коментар