четвртак, 30. јануар 2020.

Илија Н. Златичанин - Српске народне женске пјесме






Српске народне женске пјесме

I

Шећер Анђа под гором сјеђела,
Сама собом Анђа говорила:
„Давор, давор, моје бјело лице,
Да м’ је знати ко ће те љубити:
Да знам да ће момче нежењено —
Отишла бих на честе дућане,
Накупила меда и шећера,
Бих т’ мазала док те намазала —
Кад ме љуби нек сам њему слатка;
Да ја знадем да ће те удовче,
Ја бих пошла у гору зелену,
Набрала бих грка и чемера,
Бих мазала док те намазала —
Кад ме љуби, нек сам њему грка.”

II

Кренула се дилбер Данка
У род да иде,
Сусрете је стари свекар
Ђе с војске греде.
Дилбер Данко, душо моја,
Јесте л’ сви здраво?
Сви смо здраво, мио свекре —
Твој син не био!
Колика је зимна нојца
Не преврне се;
Обрни се, преврни се,
Студен камене —
Студено ти мајци срце
Ка’ што је мени.
Врћ се дома, снахо моја,
Караћу га ја. —
Или карај ил’ не карај —
Не врћем се ја.

III

Засјала се мјесечина,
Ка’ бијели дан;
Зацрње се ђедетина
Као црни враг.
Мене мајка ђеду даје —
Што ћу ђеду ја ?!
Кад ја кренем на пјевање —
Мене ђед не да;
Кад ја кренем на играње —
Ни ту ми не да;
Друге су ме научиле,
Бог им здравље да:
Окини му ножетине,
Да те не фата;
Извади му црне очи,
Да те не гледа;
Учини му масалицу
Да се накљуца,
И простри му постељицу
Нек се ваљушка,
Па убери танки прутић,
Те га покуцај.


IV.

Сјела Јана на пржину,
На пржину у крај мора;
Ко тудије пролазаше,
 Свако Јани говораше:
Мич се отле, шећер Јано,
Да те море не однесе,
Да те вјетар не занесе,
Да те снијег не замете.
Па нека ме море носи,
И нека ме вјетар бије,
И нека ме снијег мете —
Кад ме неће војевода.
То зачуо војевода:
Шећер Јано, душо моја,
Опери ми махрамицу!
Војевода, душо моја,
Бистрај’ вода у облаке,
Ђирит сапун на дућане,
Мермер плоча на далеко.
Шећер Јано, душо моја,
Бистра вода — очи твоје;
Ђирит сапун — рука твоја;
Мермер плоча — прси твоје.

Из збирке Илије Н. Златичанина


“Луча” 1898.


Нема коментара:

Постави коментар