четвртак, 9. мај 2019.

Филип Ј. Ковачевић - Луда


Луда

Ја плетем бичљуту камџију
Јачу но ону,
Којом се троми хатови бију.
Дрндарско је у њој тетиво,
Чврсти чворови, чврсто везиво, —
Отрован њезин сплет. —
И мора брзо готова бити;
Та ја је требам, да њом ишибам
Овај погани лажљиви свјет.
Ха! ха! Смијаћу се ја,
Рашће ми кика
Под мојим бичем кад га стане цика! —
Та и он се слатко смијо
Када ме је у јаму бацио,
На ме тука’, замицао
Кроз дубину худу,
Докле ниje од човјека
Направпо луду.
Луда да!..
Ха ! Ха ! —
Смијте се гope, хладно стијење,
Нијема шумо, мртво камење!
Алон ни суза имати не ће
На око своје,
Да с њима тешки удар ублажи
Камџије моје.
Што нисам лагао,
Гулио и крао,
Што нијесам Бога
И људе варао;
Ни сирачким знојем
Џепове набио,
Ни издајством рода
На пријесто сио;
Ни пузењем части
И одличја стиго,
Ни народном крвљу
Пирамиду диго, —
Но стојао вазда
Као бедем-град,
Па хулио сваки
Нечовјечни рад: —
Свјет ме овај својим
Губавилом худим
Мрзи и прогања
И називалудим ...
Ха! ха!
Па да се не смијем и ја! —
Јесте ли чули, лијепи друзи,
Ви голе лити, вреда и лузи:
Ко има душе, части, поштења, —
Тај данас у свјет памети нема ...
О! бич, камџију дајте ми ту,
Да га лупим једном, али мушки, здраво,
Нек му прсие глава, па му онда просто
И ђе има кривонека има право!
Глете га само како се смије!—
Како умије
Да се превијаотровна змија!
Кад је код тебе чело ти глади,
А иза тебе душу ти диже,
Срце ти вади.
Је ли ти нужда помоћи какве,
Он ти је неда;
А кад си добро, кад га не требаш,
Он само гледа
Да ти сломи врат...
О! брзо, брзо тај љути млат
Отровни сплет,
Да њим ишибам овај бездушни,
Овај пакоснибезочни свјет!
Ха! ха! Безочни да! —
Овђе нема чојства, ни јунаштва,
Овђе нема браства, пријатељства,
Овђе нема племенитих груди,
Овђе нема људи. —
Свјет је овај трули цвијет
Без живота и слободе:
На труло се цвјеће смамиш,
 Док те трње не избоде ... —
Чујете ли ону грају тамо
У то доба глухо? —
 Ту је грају иодигнуло
Женско ухо.
Ту су цуре вјеренице,
Ту су жене мужатице,
Удовице кукавице
И распуштенице.
Код свакоје чета вјереника,
Код свакоје чета јароника,
Љубавниканесретника!
Ха! ха!
Нек се пјева, нек се игра!
Трупа,
Лупа
Све је скупа!
Смијех, шала
Није мала:
Само скочи, па се вини,
Па попипни, на поштини,
На потанкај, па подуби,
Па пригрли, па пољуби.
Нема стида, нема срама
Небо се пролама!..
Пролама да!.. ха! ха!
Алне ће моја камџија,
Кад њом омјерим тај женски цвијет,
Безочни свијет,
Нек и њему прсне глава,
IIа му на част љубавници,
Милосници, јароници
И сви јади, што човјеку гради!
Бич! .. бич! .. држте се људи!
Или ви мудри, или ја луди,
Нека он суди!
Чекај се свјете; готов сам сада!..
Ха! ха! ха!
Мени је доста па срцу туге,
Великих јада;
Мени је много увело цвјеће,
Многа ми нада
Никада више зенути не ће.
Свјет ми је доста чинио криво:
Клеветан, гољен, руган сам биво; —
Па што да раднм? ..
Ха! ха!
Ја сам се смијо;
Та полудио свијет је цио! —
Нека их, нека . . . та нека грају:
Керови, вашке на чојка лају.
А људи чудом гледају на ме
Благо и тијо
Увију се,
Превију се, —
Као да би рећи шћели:
Што се ниси нама пожалио?..
О! људи луди,
Ништавци ви сте,
На за суд нисте! —
А од своје туге да вам кажем
Само један дио мали,
Мјесто плача, сажаљења,
Кад би чуливи би се смијали ...
Смијали да !.. ха! ха! —
Па за то ћу да се смијем и ја!
Хоћу да скапам, свиснем и писнем;
Од чила момка постанућу стрв,
Отровом своју зачинићу крв,
У трње свако претворићу цвјеће: —
Алми сузе људи нигда виђет не ће.

Филип Ј. Ковачевић

“Црногорка”  број  36 1884






Нема коментара:

Постави коментар