среда, 12. јун 2019.

Филип Ј. Ковачевић - Једној црногорки


Једној црногорки

     Кунем ти се главом мојом
И вијеком свога жића, —
И тако ми српске славе,
И поштења Обилића;
     Кунем ти се мишицама
Црногорских соколова,
Кунем натњом рода мога
Од Косоваод вјекова;
     И тако ми сваке муке,
Што је Србин претрпио, —
И тако ми Бог помога’,
Ђе га игда помолио;
     Кунем ти се лебом својим,
Који овђе вјерно ијем, —
И тако ми божјо крви,
У причешћу коју пијем;
     Кунем ти се српском црквом,
Православном вјером мојом,
И именом и значајем
И слободом златном својом; —
     И тако ми свију мошти,
И тако свију свеца,
И тако ми неба, земље,
Сунца, звјезда и мјесеца; —
     Кунем ти со нрвом сузом,
Те из ока чојку паде
Кунем задњим уточиштсм
Златоткане љуцке наде;
     Љубави мн оне чисте
Српске мајке Југовића,
И туге ми њене горке
За својијех девет тића;
     Оружја ми свејетлога,
Та ми оно не рђало, —
И срамотну погибију
У помами не задало; —
     И тако мн оца мога
И тако ми мајке миле,
И тако ме не презреле
Посестриме српске виле: —
     Ја тс љубим!.. Ох ! љубав је
Без љубави туга веља:
Пунан свијет таштих жеља
Без признања и милости:
Чаша меда у океан
Очајања и жалости!
     А за тебе нијс свијет
Онај прости хладних груди;
За тебе су живе душе,
Пуна срца, — добри људи.
     Ох! љуби ме!. . Моје прси
Простране су и велике,
Љепоте ћу у њих сабрат
Васионе свеколике;
     Пробудићу успаване
Жеље, наде, осјећаје,
Узнијет се на висину
Откло жарко сунцс сјаје:
   Па ћу тада пјесме вити
Славопојкс свакојаке, —
Пјесмама те извијати
Над свијетом под облакс.
     Сакупићу нотње шарне,
Поскидати звјезде сјајне,
Уграбити златне зраке
Веселице зоре бајне;
     Дугу ћу ти с неба свући,
У дугу те сву обући;
Сунцем ћу те обрадити,
Мјесецом те опасати:
Славићу те као Бога
Каидола свога.
     Ох! љуби ме, Црногорко!
Ја ћу теби вјенац свити,
Који ће ти бесмртношћу
Дивну главу окитити.
     Твоја слава ориће се
По дубрава и лугова;
Њена јека биће јача
Од вјетрова и валова:
     Сваки ћете поштовати
И завиђат увијека
Срећи, части, задовољству,
Што ћеш наћи код менека.
     А ја ћу ти добар бити:
Бићу миран као јање,
Бићу хитар као лане,
Бићу радан као мрави, —
Бићу вјеран и постојан
У штовању и љубави.
     За тебе ћу милост просит
Свакој цркви и светињи;
Залогај ћу предвајати
Па дијелит сиротињи; -
     И молићу вишњега Бога
Да те држи једру, чилу,
Да ти свако добро даде
На мојему крилу.
     Љуби мене, Црногорко!
Бићу честит на дивану,
Бићу јунак на мегдану;
Тимарићу врана коња,
А оружје свијетлити:
Кад затруби бојна труба
На поклич ћу први бити.
     Борићу се као тигар:
Јуришаћу на злотворе;
За слободу Црне Горе
Нећу жалит своје крви;
Ђе најжешћа мука буде
Свуда ћу ти бити први.
     Срамоте ти донјет не ћу;
А кад би то могло бити,
Тад ћу прије умориги
Заљубљено срце моје, —
Све рад тебе, Црногорко,
И љубави твоје!

Ф. Ј. Ковачевић


“Црногорка” број 4  1885













Нема коментара:

Постави коментар